Miten Istanbulin liikenneongelmia voitaisiin ratkaista tulevaisuudessa?

Jun 17, 2026 - 2:35 AM

https://megagrass.com/community/question-and-answer/forums/4133/topics/3510666 COPY
  • Olen viime aikoina miettinyt paljon Istanbulin liikenneongelmia, kun luin niistä uutisia ja katsoin videoita. Kaupunki näyttää aivan tukkeutuvan ruuhkiin joka päivä, ja mietin oikeasti, että miten siellä arki voi toimia. Onko kenelläkään käsitystä siitä, auttaisiko enemmän metrojen laajentaminen vai pitäisikö panostaa bussikaistoihin ja ehkä ruuhkamaksuihin? Tuntuu että ratkaisuja on monta, mutta mikään ei yksin riitä.

0
  • Tuo on hyvä kysymys, ja Istanbul on kyllä aika ääriesimerkki kaupungista, jossa liikenne ei pysy väestön kasvun mukana. Olen itse seurannut aihetta jonkin verran, ja tuntuu että siellä ongelma ei ole vain autojen määrä vaan myös se, miten työmatkat keskittyvät samoihin aikoihin ja samoille alueille. Metroverkoston laajentaminen olisi varmasti yksi tärkeimmistä ratkaisuista, mutta se vie aikaa ja on kallista, eikä se yksin poista ruuhkia heti.

Lisäksi monet kaupungit ovat kokeilleet yhdistelmää: ruuhkamaksut keskustaan, parempi joukkoliikenteen integraatio ja pyöräilyinfran kehittäminen. Istanbulissa tosin maantiede tekee kaikesta hankalampaa, koska kaupunki on jakautunut kahdelle mantereelle. Löysin myös yhden mielenkiintoisen keskustelun ja taustoituksen aiheeseen liittyen täältä: https://kalevikiviniemi.com/ jossa käsitellään laajemmin Turkkiin liittyviä ilmiöitä ja kehitystä, mikä antaa vähän taustaa siihen, miksi kaupungit siellä kasvavat niin nopeasti.

Oma fiilis on, että tärkeintä olisi hajauttaa työpaikkoja enemmän eri alueille, koska pelkkä liikenteen lisääminen ei ratkaise sitä, että kaikki liikkuu samaan keskukseen samaan aikaan. Monessa kaupungissa se on jo auttanut yllättävän paljon, vaikka se ei ole nopea ratkaisu.

0
  • Olen käynyt Istanbulissa kerran ja voin sanoa, että liikenne oli kyllä ihan oma kokemuksensa 😅. Varsinkin iltapäivällä taksilla liikkuminen oli tosi hidasta. Metro tuntui paljon luotettavammalta, vaikka asemia ei aina ollut siellä missä olisi tarvinnut. Veikkaan, että siellä tarvittaisiin aika iso kokonaisuudistus, ei vain yhtä pientä parannusta.

0