Urkuimprovisaatio taiteena – kuinka Kalevi Kiviniemi kehitti tätä perinnettä?

Jun 16, 2026 - 3:39 AM

https://megagrass.com/community/question-and-answer/forums/4133/topics/3506261 COPY
  • Olen viime aikoina yrittänyt tutustua enemmän urkumusiikkiin, mutta huomaan olevani vähän hukassa sen kanssa, mistä kannattaisi aloittaa. Kalevi Kiviniemen nimi tulee vastaan jatkuvasti keskusteluissa ja levysuosituksissa, joten ajattelin kysyä täällä kokeneemmilta kuuntelijoilta. Mitkä hänen albumeistaan ovat sellaisia, joista saa hyvän käsityksen hänen tyylistään ja soitostaan? En tunne juuri lainkaan klassista urkumusiikkia, joten liian raskaita tai vaikeasti lähestyttäviä levyjä en ehkä ensimmäisenä etsisi. Olisi kiva kuulla myös, mikä levy on tehnyt teihin suurimman vaikutuksen ja miksi.

0
  • Minulla oli muutama vuosi sitten aivan sama tilanne. Olin kuunnellut lähinnä orkesterimusiikkia ja pianoa, mutta urut olivat jääneet vieraiksi. Kiviniemen levytyksistä pääsin itse sisään maailmaan vähän sattumalta, kun kuuntelin yhden hänen Sibelius-tulkintansa. Se yllätti, koska odotin jotain paljon juhlallisempaa ja vaikeammin lähestyttävää. Soitossa oli kuitenkin paljon värejä ja yksityiskohtia, jotka pitivät kiinnostuksen yllä.

Jos haluat saada yleiskuvan hänen urastaan, kannattaa selata hänen diskografiaansa ja projektejaan täältä: https://kalevikiviniemi.com/ . Itse löysin sitä kautta useita levyjä, joita en ollut aiemmin huomannut. Minun mielestäni kannattaa aloittaa sellaisista albumeista, joissa ohjelmisto on monipuolinen eikä keskity vain yhden säveltäjän tuotantoon. Silloin kuulee paremmin sekä eri tyylistä musiikkia että sen, miten hän käyttää eri urkujen ominaisuuksia. Huomasin myös, että samat teokset voivat kuulostaa yllättävän erilaisilta riippuen siitä, millä soittimella ne on äänitetty. Se teki kuuntelusta paljon kiinnostavampaa kuin olin etukäteen kuvitellut.

0
  • Haluaisin vähän laajentaa omaa musiikkimakuani, ja urkumusiikki on jäänyt minulle melko tuntemattomaksi alueeksi. Olen kuullut hänen nimensä monta kertaa, mutta en oikein tiedä, mistä albumista kannattaisi aloittaa. Joidenkin klassisen musiikin levyjen kanssa ongelmana on ollut se, että ne vaativat paljon taustatietoa ennen kuin niistä saa mitään irti. Olisi mukava löytää sellainen levy, joka toimii myös tavalliselle kuulijalle ilman syvempää perehtymistä. Mitkä Kiviniemen albumit ovat jääneet teille erityisesti mieleen ja miksi?

0