Någon som jämfört olika luftvärmepumpar "bäst i test"?

Apr 17, 2026 - 1:51 PM

https://megagrass.com/community/question-and-answer/forums/4133/topics/3311936 COPY
  • Hej! Står i begrepp att köpa en luftvärmepump och som vanligt är det en djungel av information. Jag har läst en del tester och det verkar finnas en handfull modeller som ständigt hamnar i toppen. Men frågan är ju, hur mycket skiljer det sig egentligen mellan dessa bäst i test-pumpar? Är det marginella skillnader eller är det faktiskt stora skillnader i prestanda och kvalitet? Någon som har gjort en djupdykning och jämfört dessa i detalj? Erfarenheter och tips mottages tacksamt!

0
  • Jag har också funderat mycket på det där! Alla tester säger ju olika saker och det är svårt att veta vad man ska tro på. Jag hittade faktiskt en sida som heter luftvärmepumpar tester - Besök oss, och den gav ett ganska bra intryck. De hade sammanställt information från flera olika tester och försökt göra en egen bedömning. Det som slog mig var att det ofta är små detaljer som skiljer pumparna åt, som t.ex. ljudnivå, energieffektivitet eller funktioner. Sen beror det ju också på vad man prioriterar.

0
  • Det är ju också intressant att fundera på vem som gör testerna och vad deras syfte är. Är det oberoende experter eller är det företag som har intressen i att vissa produkter ska framstå som bättre än andra? Man får nog vara lite källkritisk och inte bara blint lita på det som står i testerna. Det bästa är nog att prata med folk som har erfarenhet av olika pumpar och bilda sig en egen uppfattning.

0