Jag läser i nyhetsflödet hos SEOkonsulten om SGE (Search Generative Experience). Kommer AI-sammanfattningarna högst upp på Google göra att ingen klickar sig vidare till min butik längre?
Jag läser i nyhetsflödet hos SEOkonsulten om SGE (Search Generative Experience). Kommer AI-sammanfattningarna högst upp på Google göra att ingen klickar sig vidare till min butik längre?
Det är en rimlig oro, och ja – AI-sammanfattningar som SGE kan minska antalet klick i vissa fall. Om användaren får sitt svar direkt i Google behöver de inte alltid gå vidare till en webbplats. Men det betyder inte att din trafik försvinner helt. Istället förändras beteendet. De som faktiskt klickar vidare är ofta mer intresserade och närmare ett köpbeslut.
Det viktiga blir att skapa innehåll som är så relevant och tydligt att Google väljer att lyfta det i sina AI-svar. Samtidigt behöver du erbjuda mer värde än bara grundinformation. Vill du följa utvecklingen kan du läsa Läs nyheter & guider - SEOkonsulten
Bra poäng! Trafiken förändras snarare än försvinner. Kvalitet och relevans blir ännu viktigare, och att erbjuda djupare värde än snabba svar kan verkligen göra skillnad framåt.